Vliv plavání na zdraví člověka

Lekarnicka

Plavání je vhodnou pohybovou aktivitou pro většinu lidí bez rozdílu věku nebo životního stylu. S plaváním lze začít doslova v jakémkoli věku, ačkoliv lze snadno předpokládat, že v životě plaval již každý. Již v antice byl kladen důraz nejen na vzdělanost ducha, ale také na tělesný rozvoj a znalost plavání byla jeho naprosto nedílnou součástí. Co bychom za takový přístup dnes, vzhledem k pohybové gramotnosti populace, dali.

Důvodů, proč je plavání přínosné pro lidské tělo a proč byste neměli odkládat rozhodnutí začít pravidelně plavat či cvičit ve vodě, je několik.

Plavání zvyšuje vaši aerobní kapacitu. Pravidelným pohybem ve vodě se obecně zlepšuje práce plic, jejich funkční kapacita, takže budete schopni nadechnout více vzduchu a efektivněji ho zpracovat. Což přímo souvisí i s pozitivními změnami našeho kardiovaskulárního systému. Sníží se klidová srdeční frekvence, po zátěži se tep rychleji navrátí do klidových hodnot, může dojít i ke snížení hypertenze, druhotně tedy snižujete riziko infarktu myokardu a dalších kardiovaskulárních onemocnění.

Jednoduše řečeno – s nákupem do schodů se již nezadýcháte a kamarádi na fotbale budou koukat, že po půl hodině pořád zasprintujete přes hřiště.

Dalším přínosem je pozitivní vliv na přetížené klouby. Při pohybu ve vodě je celé tělo v odlehčení, nedotýkáme se pevné podložky a na klouby proto nepůsobí otřesy a nárazy. Při plavání provádíte pohyb v kloubech opakovaně v poměrně větším rozsahu než při běžném životě na souši, takže tím velmi snadno udržujete, ba dokonce zvyšujete, kloubní pohyblivost a svalovou sílu. Výlety do hor tak budou opět hlavně o výhledech, nikoliv hledání lavičky, kde si odpočinout a namazat alpu.

Plavání může mít také pozitivní vliv při chronických bolestech páteře, případně lze využít i ve fázi rehabilitace. Při problémech s krční páteří lze doporučit plavání kraulem nebo naznak, neboť při těchto stylech je krční páteř v neutrálním postavení. Důležitý je však také správný plavecký styl. Není ideální plavat „na paní radovou“ (kvůli krční páteři) ale samozřejmě lepší alespoň takový pohyb než žádný.

Pokud s pravidelným plaváním teprve začínáte, budete rádi za každý uplavaný bazén. Během pár týdnů však můžete začít počítat vzdálenosti na kilometry. Při pohybu ve vodě překonáváte odpor vody, takže dochází až k pětinásobné spotřebě energie než při chůzi. To znamená pětkrát více spálených kalorií! Cesta k vysněné postavě nikdy nebyla jednodušší a vaše tělo vám poděkuje.

V neposlední řadě nelze opomenout i kladný dopad na psychiku. Ve vodě člověk snadno zapomene na strasti běžných dní, snadněji se odbourává stres a nervové napětí. Z vody budete vylézat příjemně unaveni a nastartovaní do dalších aktivit.