Sladký spánek a jak ho docílit

Pikrepo

Naše zdraví je ovlivňováno mnoha faktory. Jednou z nezanedbatelných věcí, jež ovlivňuje nejen naši fyzickou ale i psychickou kondice je spánek. Čemu věnovat pozornost, než se ke spánku uložíme prozradí naše rehabilitační lékařka MUDr. Irena Koudelková.

Podmínky pro kvalitní spánek

Vzhledem k tomu, že ve spánku trávíme téměř třetinu života, je třeba věnovat pozornost podmínkám, ve kterých spíme. Samozřejmostí pro zdravý spánek by měla být vyvětraná místnost, nejlépe s přísunem čerstvého vzduchu a dostatečné zatemnění, což je předpoklad pro tvorbu hormonu melatoninu, který spánek usnadňuje. Kvalitu spánku ovlivňuje i omezení zvukových signálů.

Pro relaxaci svalstva je důležitá správná matrace, polštář a celková poloha těla.

Matrace

Výběr matrace a polštáře je velmi individuální a závisí na věku, hmotnosti i změnách, které jsou v pohybovém systému přítomny. Obecně platí, že matrace by měla okopírovat tělo a přizpůsobit se jeho křivkám, tzn. v oblasti ramen uhnout a v místech beder podepřít. Měkká matrace je vhodná spíše pro seniory a lidi s kloubními obtížemi. U lidí s omezenou pohyblivostí a zhoršeným prokrvením měkkých tkání a sklonem k otlakům je doporučena matrace tzv. antidekubitální, která slouží k prevenci proleženin.

Tvrdé matrace jsou vhodné pro lidi s vyšší hmotností. Před nákupem matrace je důležité se vždy předem poradit s odborníkem, a především si osobně matraci v obchodě vyzkoušet.

Kromě matrace je důležitá poloha celého těla, tedy osy pohybového systému – páteře. Nedoporučuje se spánek na břiše, neboť dochází k rotaci krční páteře, a tím zhoršení podmínek pro celkovou relaxaci svalstva i meziobratlových plotének.

Polštář

Který polštář je ten pravý nám pomůže rozluštit fyzioterapeut Mgr. Jan Kmeť: „Jestliže se člověk cítí po ránu odpočatý, v noci se bezdůvodně nebudí a nemá pravidelné bolesti či blokády krční páteře, které pak během dne poleví, je velice pravděpodobné, že jeho polštář je v pořádku. Pokud se pravidelně objevuje jeden z těchto příznaků, je možná příčina v nevhodném polštáři.“ A doplňuje: „Ideální podložka hlavy je pak taková, která se přizpůsobí váze hlavy, ale zároveň nezmizí do stran.“

Ve zkratce, hlava by měla být v prodloužení páteře, tedy zachovat její přirozenou polohu.

  • V poloze na zádech – hlava se nesmí zaklánět
  • V poloze na břiše – hlava se nesmí zaklánět, tedy být výš než horní část trupu
  • V poloze na boku – hlava se nesmí uklánět, polštář by měl být na šířku ramene

K podložení hlavy v poloze na zádech nebo na boku existují anatomické polštáře, které však nejsou univerzální pro všechny. Tam, kde jsou již pokročilejší degenerativní změny páteře a zhoršené podmínky pro odstupy nervových kořenů či cévní cirkulaci, doporučujeme raději zvýšené podložení hlavy, vždy však přizpůsobené individuálním potřebám.

Spánek je velmi důležitou částí našich biorytmů kolísání aktivity a bdělosti, kdy dochází ke zpomalení životních funkcí, celkovému uvolnění a relaxaci svalstva, proto si ho dopřávejme co nejkvalitnější.